Tapasztalatok a Mona Lisa rajzolásakor (Giokonda)

Linkek a képről: c2.staticflickr.com/2/1192/1207851767_9af0160b22_b.jpg

2. www.louvre.fr/sites/default/files/imagecache/940x768/medias/medias_images/images/louvre-portrait-de-lisa-gherardini-epouse-de-francesco-del-giocondo-dite-monna-lisa-la-gioconda-ou-la-jocon.jpg

3. blog.artauthority.net/wp-content/uploads/2013/08/2-2.jpg

A Mona Lisa Itáliai hölgy, arca hosszúkás a homlokánál

egyébként az egész arca hosszúkás, de ,,gömbölyű,, is.

Nagyon fontos a megfelelő színek megtalálása, az árnyékoknál.

Ugyanis sok árnyék színe más és más. pl.: zöldes, szürke, és barna

sőt még pirosas színárnayalat is van a kezénél az árnyéknál is ott.

A szemeknél az árnyék színárnyalata, és a színe nem szabad, hogy

túl sötét lehyen. Ezt rajzoláskor tapasztaltam. Festéskor a színek

megtalálása hosszadalmas precíz munkát igényel , és sokszor

lassú a munka. Ha túl sötét akkor ilyesztő a kép. Vagyis szerintem

a legjobb az igen halvány színekkel dolgozni. És lassan meg lehet

találni a megfelelő színt. Nem érdemes a sötéttel kezdeni.

Legjobb, ha először megnézzük az eredeti színeket színárnyalatokat,

melyeket Leonardo Da Vinci használt, minden részletnél a képen.

P.: az arcnál fejnél a ruhánál, és a háttérben levő hegyek vizek....

A hosszúkás fej megfestése lerajzolása akkor lesz jó, ha nem túl

nagyra rajzoljuk a szemeket.  Mona Lisa szemeinél az arccsont

befelé megy. Vagyis egy mélyedést látok. A koponyacsont és az

arccsont között a szemeknél. Ami igen észrevehető. A homlok

kidudorodik, és egy kicsit az arccsont is. A tájrészben van bordós szín

és ragyogó világos barna. Lehet a napfény rásüt ezért ragyog ilyen érdekes

barnán. A nap rásüt a jobb oldalon levő hídra, ezért a víz aranyszínűnek

látszik ami a híd egy kis részén folyik csak. Néztem olasz folyókat,

minden bizonnyal aszályos lehetett az idő, és nyár lehetett amikor

festette Leonardó. NAGYON ÚGY LÁTSZIK, HOGY BAL OLDALRÓL,

ÉS FENTRŐL JÖN A NAPFÉNY A FESTETT HÖLGYRE.

AHOL ÉRI A NAP A FOLYÓT OTT SÁRGA ARANYSÁRGA, AHOL NEM OTT

KÉK A FOLYÓ. ÚGY TŰNIK A HÖLGY EGY ERKÉLYEN  EGY SZÉKBEN ÜL.

FÁBOL KÉSZÜLT SZÉKEN. LEHET, HOGY A NAPLEMENTE SEGÍTSÉGÉVEL

TUDTA A MEGFELELŐ SZÍNEKET ELTALÁLNI A FESTŐ.

(A hölgy ragyog mintha fényt sugározna. Mégis nagyon alázatos, és szegényes.)

Semmilyen ékszert nem lehet látni rajta. Valószínű a természetességen, 

egyszerűségen van a hangsúly. Emberi belső értékek?

Megjegyzés: a széknek nincs ,,megfelelő,, támlája. Vagyis nem lehet neki dőlni

nem lehet ellazulni. Teljesen egyenesen kellett ülni. 

A hölgy lábát eltakarja a sok selyemruha, mégis észrevehető a térde, de lehet,

hogy a ruha gyászruha kendő alatt egy nagy könyv, vagy valami más lehetett,

hogy a hölgy keze megfelelően látható festhető legyen. Ezért a láb részből,

csak egy nagyon kis részlet látható.

 

  A hangsúlyt a festő a fölső testre  és arcra  tette. Az alsó részeket nem

festette meg arányosan. Vagyis az nagyon kicsire sikeredett. A felső

rész pedig nagyon nagy lett. Valószínű az lehetett a gond, hogy kicsi

volt a festeni kívánt fa mérete. És mire erre rájött már megvolt a fölső

rész. Onnan kezdhette a képet festeni. A szék kicsi lett. Az arányok

megtalálása miatt festhette olyan sokáig. És még rengeteg dologgal

foglalatoskodott polihisztorként. De mivel nagyon okos ember volt

ezt a problémát is sikerült megoldania.  A festett hölgynek is

lehettek kívánságai: pl.: ne csak a felső részét fesse meg a művész,

hanem alsóbb részeket is. Emiatt változtatásokra szorult a mű a három

év alatt amíg festette.

 

  Az erkély korlát lehet, hogy egy nagy vászon volt kiterítve, vagy

ruhaanyag lepedő stb...ugyanis ott ilyet vélek felfedezni, a nagy

erős napfény atsüt rajta, és a táj színe látható minden bizonnyal

hegyrészletek. Vagyis aranybarna színű.

 

2013.11.30.