Tapasztalatok a Mona Lisa rajzolásakor (Giokonda)
Linkek a képről: c2.staticflickr.com/2/1192/1207851767_9af0160b22_b.jpg
3. blog.artauthority.net/wp-content/uploads/2013/08/2-2.jpg
A Mona Lisa Itáliai hölgy, arca hosszúkás a homlokánál
egyébként az egész arca hosszúkás, de ,,gömbölyű,, is.
Nagyon fontos a megfelelő színek megtalálása, az árnyékoknál.
Ugyanis sok árnyék színe más és más. pl.: zöldes, szürke, és barna
sőt még pirosas színárnayalat is van a kezénél az árnyéknál is ott.
A szemeknél az árnyék színárnyalata, és a színe nem szabad, hogy
túl sötét lehyen. Ezt rajzoláskor tapasztaltam. Festéskor a színek
megtalálása hosszadalmas precíz munkát igényel , és sokszor
lassú a munka. Ha túl sötét akkor ilyesztő a kép. Vagyis szerintem
a legjobb az igen halvány színekkel dolgozni. És lassan meg lehet
találni a megfelelő színt. Nem érdemes a sötéttel kezdeni.
Legjobb, ha először megnézzük az eredeti színeket színárnyalatokat,
melyeket Leonardo Da Vinci használt, minden részletnél a képen.
P.: az arcnál fejnél a ruhánál, és a háttérben levő hegyek vizek....
A hosszúkás fej megfestése lerajzolása akkor lesz jó, ha nem túl
nagyra rajzoljuk a szemeket. Mona Lisa szemeinél az arccsont
befelé megy. Vagyis egy mélyedést látok. A koponyacsont és az
arccsont között a szemeknél. Ami igen észrevehető. A homlok
kidudorodik, és egy kicsit az arccsont is. A tájrészben van bordós szín
és ragyogó világos barna. Lehet a napfény rásüt ezért ragyog ilyen érdekes
barnán. A nap rásüt a jobb oldalon levő hídra, ezért a víz aranyszínűnek
látszik ami a híd egy kis részén folyik csak. Néztem olasz folyókat,
minden bizonnyal aszályos lehetett az idő, és nyár lehetett amikor
festette Leonardó. NAGYON ÚGY LÁTSZIK, HOGY BAL OLDALRÓL,
ÉS FENTRŐL JÖN A NAPFÉNY A FESTETT HÖLGYRE.
AHOL ÉRI A NAP A FOLYÓT OTT SÁRGA ARANYSÁRGA, AHOL NEM OTT
KÉK A FOLYÓ. ÚGY TŰNIK A HÖLGY EGY ERKÉLYEN EGY SZÉKBEN ÜL.
FÁBOL KÉSZÜLT SZÉKEN. LEHET, HOGY A NAPLEMENTE SEGÍTSÉGÉVEL
TUDTA A MEGFELELŐ SZÍNEKET ELTALÁLNI A FESTŐ.
(A hölgy ragyog mintha fényt sugározna. Mégis nagyon alázatos, és szegényes.)
Semmilyen ékszert nem lehet látni rajta. Valószínű a természetességen,
egyszerűségen van a hangsúly. Emberi belső értékek?
Megjegyzés: a széknek nincs ,,megfelelő,, támlája. Vagyis nem lehet neki dőlni
nem lehet ellazulni. Teljesen egyenesen kellett ülni.
A hölgy lábát eltakarja a sok selyemruha, mégis észrevehető a térde, de lehet,
hogy a ruha gyászruha kendő alatt egy nagy könyv, vagy valami más lehetett,
hogy a hölgy keze megfelelően látható festhető legyen. Ezért a láb részből,
csak egy nagyon kis részlet látható.
A hangsúlyt a festő a fölső testre és arcra tette. Az alsó részeket nem
festette meg arányosan. Vagyis az nagyon kicsire sikeredett. A felső
rész pedig nagyon nagy lett. Valószínű az lehetett a gond, hogy kicsi
volt a festeni kívánt fa mérete. És mire erre rájött már megvolt a fölső
rész. Onnan kezdhette a képet festeni. A szék kicsi lett. Az arányok
megtalálása miatt festhette olyan sokáig. És még rengeteg dologgal
foglalatoskodott polihisztorként. De mivel nagyon okos ember volt
ezt a problémát is sikerült megoldania. A festett hölgynek is
lehettek kívánságai: pl.: ne csak a felső részét fesse meg a művész,
hanem alsóbb részeket is. Emiatt változtatásokra szorult a mű a három
év alatt amíg festette.
Az erkély korlát lehet, hogy egy nagy vászon volt kiterítve, vagy
ruhaanyag lepedő stb...ugyanis ott ilyet vélek felfedezni, a nagy
erős napfény atsüt rajta, és a táj színe látható minden bizonnyal
hegyrészletek. Vagyis aranybarna színű.
2013.11.30.