Johann Gottlieb Fichte
LINKAJÁNLÓ
https://hu.wikipedia.org/wiki/Fichte
Részlet: Fichte több olyan munkát is írt, amelynek címében a tudománytan megjelölés valamilyen formában szerepel. Ezek:
-
- A tudománytan vagy az úgynevezett filozófia fogalmáról (1794)
- A teljes tudománytan alapvetése (1794)
- A tudománytan sajátosságának alapvonalai (1795)
- Első bevezetés a tudománytanba (1797)
- Második bevezetés a tudománytanba (1797)
- Kísérlet a tudománytan új kifejtésére (1797)
- A tudománytan kifejtése (1801)
- A tudománytan általános vázlata (1810)
Az erkölcstan rendszere (1798) a tudománytan eredményeire épül. A cselekedet eszerint akkor erkölcsös, ha az alapja az Én abszolút önállóságának megfelelően az, hogy megszünteti az Én minden függőségét a természettől.
- Az erkölcsiség elve ezért abban a gondolatban rejlik, hogy az Énnek a „szabadságát kivétel nélkül és teljességgel az önállóság fogalma szerint kell meghatároznia”.
A cselekedetet a kötelesség fogalma határozza meg úgy, ahogyan az a kategorikus imperatívuszbóladódik. Fichte a A természetjog alapja (1796) című írását – mely szintén a tudománytan elveit követi – etikai főműnek szánta.
- „Egy eszes lény nem tudja magát tételezni anélkül, hogy ne tulajdonítana magának szabad működést.”
E szabad működésre való felhívás azonban csak más eszes lények felől irányulhat az Énre.
- „Az Én csak azáltal tudja magát önálló cselekvőként felfogni, hogy más szabad eszes lényeket feltételez magán kívül, akik cselekvési játékterüket az ő cselekvési lehetőségeinek javára korlátozzák, és így mint eszes lényt elismerik.”
Az Én saját öntudatához és szabadságához a másik közvetítésével jut el, azaz nem képes tételezni magát anélkül, hogy más eszes lényekkel kapcsolatban ne állna. Ezt nevezi Fichte jogviszonynak:
- „A rajtam kívüli szabad lényt mint olyat minden esetben el kell ismernem, azaz szabadságomat az ő szabadságának a fogalma által korlátoznom kell.”
A cselekvés lehetőségének feltétele az érzéki világban a test. Ezért mint a személy ősjoga érvényesül a test sérthetetlenségére és szabadságára való jog, és jog a szabad tevékenység tartós folytatására a világban. Ennek a szabadságnak a közösségben korlátoznia kell magát mások szabadsága által. A jogviszony érvényesítését szolgálja a kényszerjog. Ez a szabad akaratból kötött szerződésen alapul és közös államiságot követel meg a jogi kényszer gyakorlásához.
Felhasznált irodalom:
- Peter Kunzmann, Franz-Peter Burkard, Franz Wiedmann: Filozófia Atlasz; Ford.: Jenei Kinga, Jenei Zsolt; Athenaeum Kiadó, Budapest, 1999
- Lendvai L. Ferenc: Johann Gottlieb Fichte in: 33 híres bölcseleti mű; Móra Könyvkiadó, Budapest, 1995
Művei [szerkesztés]
Fontosabb műveinek címe magyarul [szerkesztés]
- Kísérlet minden kinyilatkoztatás kritikájára (1792)
- Előadások a tudás emberének rendeltetéséről (1794)
- A tudománytan alapjai (1794/1795)
- A természetjog alapjai (1796)
- Az erkölcstan rendszere a tudománytan elvei alapján (1798)
- A zárt kereskedőállam. Filozófiai terv a Jogtan függelékéül és egy jövőbeli politika ízelítőjeként(1800)
- Az ember rendeltetése (1800)
- A tudás emberének lényegéről (1805)
- A jelenlegi kor alapvonásai (1806)
- Útmutatás az áldott élethez, avagy vallástan (1806)
- Beszédek a német néphez (1807/1808)
Magyar kiadások [szerkesztés]
- Első és második bevezetés a tudományba. Gyula: Leopold Nyomda 1941.
- A tökéletes állam. Bp.: Phoenix 1943.
- Az ember rendeltetése. Bp.: Európa 1976.
- Az erkölcstan rendszere. Bp.: Gondolat 1976.
- Válogatott filozófiai írások. Bp.: Gondolat 1981.
- Beszédek a német nemzethez (tizenegyedik beszéd). Pécs: Tanulmány, 1995. (in: Eszmék a politikában: a nacionalizmus.)
- Tudománytan Nova Methodo. Pécs: Jelenkor, 2002.
- Minden kinyilatkoztatás kritikájának kísérlete. Bp.: L'Harmattan, 2003.
- A boldog élet útmutatója avagy a vallás tana. Bp.: Szent István Társulat, 2010.